7 redenen waarom het nooit te laat is een eigen bedrijf te starten

Het lijkt erop dat jonge ondernemers het vaakst de kranten halen en erkenning krijgen voor wat ze bereikt hebben. Enkele voorbeelden zijn Mark Zuckerberg (Facebook), Matt Mullenweg (Wordpress) en Pete Cashmore (Mashable). Deze jonge ondernemers zijn in hun twintigerjaren begonnen met de start van hun bedrijf en behoren nu tot de meest succesvolle ondernemers van dit tijdperk. Toch bepaalt de leeftijd van een ondernemer niet of het bedrijf een succes wordt.

Succesvolle ondernemers

Deze zes succesvolle ondernemers, met een leeftijd variërend van 40 tot 60, laten zien dat het succes van een bedrijf niet direct gerelateerd is aan de leeftijd van de oprichter.

In feiten is er een argument dat mensen die later in het leven een bedrijf starten een grotere kans hebben om succes te hebben. Uit onderzoek blijkt dat als je ouder bent dan 55, je een 2x grotere kans hebt dan mensen onder de 35 om een succesvolle snelgroeiende start-up te starten. Wij hebben 7 redenen op een rijtje gezet waarom het nooit te laat is om een eigen bedrijf te starten.

1. Je hebt levenservaring 

De meest voor de hand liggende en onmiskenbaar voordeel van het starten van een bedrijfs later in je leven is het feit dat je meer levenservaring hebt. Je hebt een niveau in zakelijk inzicht die je niet in je jongeren jaren had. Toch is door de komst van het internet de scheidslijn aan het vervagen. Er is zoveel informatie beschikbaar. Er zijn honderden websites en blogs die beschrijven hoe je het beste een bedrijf kunt opstarten. Dit voordeel hadden de ‘’oudere’’ generaties niet. In deze tijd kun je hierdoor sneller leren van de fouten van een ander en/of hier ieder geval al over nadenken.

2. Je weet hoe je doelen moet stellen en bereiken

Doelen stellen is een onderdeel van het starten en het runnen van een bedrijf. Wanneer we jonger zijn begrijpen we nog niet altijd de kracht van doelen stellen om van de ene plaats naar de andere plaats te komen. Je levenservaring helpt om objectief te blijven wanneer je verschillende mogelijkheden hebt om de gestelde doelen te behalen.

3. Jonge ondernemers hebben een voordeel bij investeerders

Jonge ondernemers krijgen vaak de voorkeur van investeerders, omdat het makkelijker is om voor hen een groter eigendomsbelang en controle te krijgen in het bedrijf. Bij oudere ondernemers is dit vaak niet het geval aangezien ze meer ervaring hebben met deze tafelgesprekken.

4. Je weet wat je passie is

Veel studenten willen een bedrijf beginnen of ieder geval een soort van. Ze kunnen niet precies vertellen hoe ze het willen doen. Ze hebben nog tijd nodig om het verdere idee te ontwikkelen. De studenten die wél weten waar ze gepassioneerd in zijn onderscheiden zich hierdoor als meest effectieve motivators volgens Richard Brandson. Vaak kunnen deze studenten heel sterk voorspellen of het idee zal leiden tot een succes. Zonder passie voor je werk is het zeer waarschijnlijk dat je bedrijf nooit een echt groot succes gaat worden. Wees gepassioneerd!

5. Je hebt de kennis

In de afgelopen jaren is er een economische verschuiving geweest van industriële economie naar de kenniseconomie. Vroeger maakte leeftijd je meer waardevol als professional, omdat het vaak betekent dat je meer vaardigheden en kennis hebt aan de tafel. Door de snelle veranderingen in de markt zijn juist studenten van grote waarde. Zij weten precies hoe de markt aan het veranderen is en waar bedrijven op moeten inspelen. Jonge mensen waaronder studenten zijn tenslotte de belangrijkste doelgroep voor bedrijven.

6. Je hebt een heleboel startup opties

Als je jong bent heb je nog weinig ervaring, misschien een beperkt netwerk en weinig kapitaal. Toch vergt het opstarten van een startup/bedrijf weinig vermogen. In theorie kan iedereen met een laptop een eigen bedrijf starten. Met een minimale investering in een domeinnaam en website kan iedereen beginnen. Denk hierbij wel nog aan de aanmelding bij de Kamer van Koophandel.

7. Je bent zelfverzekerd

Iedereen maakt fouten. Als je jong bent en als je oud bent. Dit zijn waardevolle lessen. Deze fouten geven je zelfvertrouwen en motiveren je om het de volgende keer beter te doen. Veel jonge ondernemers hebben een hoge zelfwaardering en in zekere mate veel vertrouwen. Deze optimisme is afkomstig uit het idee dat hun bedrijfsidee zal veranderen in een hit of een verkoop. Snel scoren en financieel onafhankelijk worden, want dat wil toch iedereen? Optimisme is zeker nodig  bij het opstarten van een bedrijf. Als deze optimisme meegenomen kan worden in een ‘track record’ van bewezen succes dan is het onovertroffen.

Weet je niet zeker of je een bedrijf moet opstarten, denk opnieuw. Nu kan de perfecte tijd zijn om een sprong te wagen en een start te met een klein bedrijf. Belangrijk hierbij start met het waarom van je bedrijf, vind je passie. Om je hierbij te helpen raden wij het boek van Simon Sinek aan: Start with Why.

 

VOLG ONS