Hoe schrijf je een ondernemingsbeschrijving

De ondernemingsbeschrijving vormt deel twee van het ondernemingsplan na de samenvatting. De beschrijving van de onderneming bevat de informatie over de onderneming zoals de locatie, hoe groot de onderneming is, wat je doet en hoopt te bereiken. De ondernemingsbeschrijving van jouw ondernemingsplan beschrijft de visie en richting van het bedrijf, zodat potentiële geldschieters en partners zich een goed beeld kunnen vormen over wie je bent en wat je gaat doen.
 

Ondernemingsbeschrijving

Wat moet er in een ondernemingsbeschrijving staan?

De precieze elementen in je ondernemingsbeschrijving kunnen variëren, maar hier is een lijst van de belangrijkste onderdelen:

  • Ondernemingsnaam - De officiële naam van je onderneming zoals geregistreerd in de staat waar je zaken doet.
  • Soort van de zakelijke structuur - Eenmanszaak, V.O.F,  BV, stichting etc.
  • Eigendom / management team - Namen van de belangrijkste mensen achter de onderneming.
  • Locatie - waar is de onderneming gevestigd?
  • Onderneming geschiedenis -  Wat inspireerde je om de onderneming te starten, welke behoefte heeft je onderneming te vervullen?
  • Missie - Een duidelijke verklaring dat het doel van je onderneming vertegenwoordigt.
  • Producten / diensten en de doelgroep - Een kort overzicht van wat je van plan bent te verkopen en aan wie.
  • Doelstellingen - Een overzicht van wat je wilt bereiken in de toekomst en de toekomstige groei doelen.
  • Visie statement - Een verklaring over hoe je de toekomst van de onderneming voor ogen ziet.

Tips voor het schrijven van je ondernemingsbeschrijving

Hier zijn een paar tips voor het schrijven van een uitgebreide ondernemingsbeschrijving dat alle vragen van de lezers over wie je bent, wat je doet en waarom je het doet moet beantwoorden.
 

  1. Begin met een Elevator Pitch: Begin de ondernemingsbeschrijving gedeelte met een paragraaf die alle vitale informatie over je bedrijf bevat. Stel je voor het geven van een elevator pitch over uw bedrijf en willen de belangrijkste kenmerken in een paar zinnen uit te drukken. Gebruik dezelfde denkproces voor uw inleidende paragraaf.
     
  2. Blijf specifiek: Een deel van de informatie in de ondernemingsbeschrijving zal in andere delen van het ondernemingsplan worden opgenomen. Voor deze onderdelen, bieden slechts een specifiek overzicht en laat alle uitgebreide beschrijvingen voor het desbetreffende onderdeel.
     
  3. Laat je passie zien: Laat je passie zien in de beschrijving van de onderneming als je uitlegt waarom je de onderneming wilt opstarten en wat je hoopt te bereiken. Deze passie en opwinding moet blijken in de toon van het schrijven. Het uiteindelijke doel moet zijn om de lezer geïnteresseerd te houden om de rest van het ondernemingsplan te lezen.
     
  4. Doe een lengte controleren: Als je schrijft vanuit je passie om de onderneming te starten, kan je je  gemakkelijk laten meeslepen en meer woorden gebruiken dan nodig. Als je eenmaal je ondernemingsbeschrijving hebt beschreven ga dan terug om het na te lezen. Verwijder de onnodige onderdelen of dubbele informatie. Zorg ervoor dat het duidelijk en beknopt is.
     
  5. Laat het nalezen: Vraag iemand die geen verschillende concepten van de ondernemingsbeschrijving heeft gezien om het beoordelen op typefouten, grammaticale fouten die een impact kunnen hebben op de lezer.

VOLG ONS