Ondernemingsplan

Ondernemingsplannen

Een belangrijke stap voor veel eigenaren van startende ondernemingen, vooral degene die hun ondernemingsidee pitchen voor investeerders of kredietinstellingen voor financiering is het schrijven van een ondernemingsplan. Een ondernemingsplan moet belangrijke informatie bevatten. Dit kan als overweldigend worden ervaren aangezien er veel tijd en energie in gestopt moet worden.

Hieronder kun je een ondernemingsplan structuur vinden met daarbij de uitleg per hoofdstuk. Dit zijn de belangrijkste onderdelen die in een ondernemingsplan moeten staan. Per onderdeel zullen wij je een aantal tips geven om zo effectief mogelijk elk onderdeel te beschrijven.
 

eigen onderneming

1. Samenvatting

De samenvatting is het eerste deel van het ondernemingsplan. Deze samenvatting wordt meestal als laatste geschreven. Dit onderdeel bevat de belangrijkste punten uit het ondernemingsplan inclusief de basisinformatie over je bedrijf zoals je bedrijfsnaam & locatie, beschrijving van je bedrijf en haar producten en/of diensten, het team en de missie en visie.

2. Ondernemingsbeschrijving

De ondernemingsbeschrijving is meestal het tweede hoofdstuk van het ondernemingsplan. Je schets hierbij de algemene informatie over het bedrijf. Denk hierbij aan de naam, website url, locatie, structuur/ondernemingsvorm, aantal werknemers, hoe groot het bedrijf is, wat je doet en wat je hoopt te bereiken. Je beschrijft hierbij ook de missie & visie van het bedrijf en de richting van het bedrijf. Voor potentiele geldschieters en partners is dit belangrijk zodat ze zich een beeld kunnen vormen van jouw bedrijf.

3. Producten en diensten

In hoofdstuk drie beschrijf je de producten en diensten die jouw bedrijf gaat aanbieden. Hierbij moet belangrijk naar voren komen wat  de waarde van de producten en diensten zijn die je aan je klanten gaat verstrekken. Hierbij kun je denken aan prijsinformatie, een vergelijking van soortgelijke producten in de markt en een overzicht van het toekomstig aanbod.

4. Marktanalyse

Bij de marktanalyse beschrijf je gedetailleerd over de industrie waar jouw bedrijf zich in bevindt met daarbij statistieken. Verder beschrijf je de marktontwikkelingen en trends, de doelgroep en de concurrentie.

5. Marketingstrategie

De marketingstrategie bouwt voort op de marktanalyse sectie. In dit deel beschrijf je waar uw bedrijf past in de markt en hoe je zal de producten en diensten zult promoten en verkopen.

6. Financiële analyse

Hoofdstuk 6 bevat de financiële analyse van de onderneming. Je beschrijft in detail wat je inkomsten nu zijn, wat je verwacht te moeten investeren en wat de opbrengsten zullen zijn.

7. Bijlage

De bijlage van je ondernemingsplan bevat informatie die jouw verklaringen, veronderstellingen en redeneringen ondersteunen. Denk hierbij aan grafieken, tabellen, foto’s, marketing materiaal, onderzoeken en andere relevante gegevens.

VOLG ONS