Hoe maak je van jezelf een personal brand?

Ben jij een personal brand? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Ben je nog geen personal brand? Begin dan vandaag om jouw personal brand op te bouwen. De tijden zijn voorbij dat een individu 15 tot 20 jaar bij dezelfde baas blijft. De belangrijkste baan die jij vandaag de dag hebt is om president te zijn van je eigen brand. 

Het goede nieuws is dat door de technologie het voor iedereen mogelijk is om een brand te creëren.  Het vergt een hoop vastberadenheid en werk, maar het kan gedaan worden. Personal branding wordt steeds belangrijker en het komt in principe neer op het vermarkten van jezelf naar anderen. 

Je kan personal branding op verschillende manieren gebruiken:

  • Om je eigen bedrijf op te bouwen met jezelf als ondernemer of consultant
  • Om jezelf in de markt te zetten voor bedrijven en de waarde van jezelf als potentiele werknemer
  • Om je eigen geloofwaardigheid op te bouwen voor toekomstige samenwerkingen

    Als brand verhoog je je eigen waarde aan anderen, maar alleen als je je eigen brand strategisch bouwt dat andere in staat zijn om de waarde hiervan in te zien. 

Stappen om jouw eigen brand te bouwen 

Brand ontdekking

Wie ben je eigenlijk? Wat is je passie? Wat is het dat je wilt uitstralen met het brand? Brand ontdekking  is het uitzoeken wat je echt wilt vertegenwoordigen en niet alleen wat je vandaag wilt vertegenwoordigen, maar de rest van je leven. Het creëren van een personal branding statement kan je helpen in deze ontdekkingsproces. Dit is de moeilijkste stap in het proces. Misschien moet je zelfs de hulp inroepen van vrienden, collega’s en kennissen. 

Personal brand ontwikkeling en strategie 

Met je personal branding statement is het tijd om te beginnen met het ontwikkelen van je eigen brand. Het goede nieuws is dat het veel gemakkelijker is dan vijf jaar geleden, omdat wij ons zullen richten op de digitale ontwikkeling van je brand.
Hier is wat je nodig hebt:

Een eigen domein

Om te beginnen heb je een domeinnaam nodig. Bij voorkeur is dat je naam of iets dat beschrijft wat je doet.  Hoe kun je een personal brand creëren als je niet de eigenaar bent van jouwnaam.nl? 

Blog

Creëer je eigen website met een blog. Plaats 2 tot 3 blogs per week. Een actief en effectief blog heeft 2 tot 3 plaatsingen per week tussen de 500 en 700 woorden. Hierbij schrijf je over onderwerpen die deel uitmaken van je brand. Deel je plaatsingen via Facebook, LinkedIn en Twitter. 

Twitter-account

Maak een Twitter-account compleet met foto en profiel informatie. Gebruik hierbij je eigen naam of beschrijving van wat je doet. Je wilt dat mensen je gaan volgen die interesse hebben in jouw brand en/of onderwerpen waarover je Tweet. Heb interactie met je volgers in plaats van alleen te zenden. Er zijn verschillende Twitter hulptools waaronder Twellow om mensen te vinden die geintresseerd zijn in de onderwerpen waarover je tweet en/of je brand. Plaats tussen de 5-10 Tweets per dag.  

Facebook profiel

Maak je eigen Facebook profiel. Het moet een foto bevatten (je kan hierbij dezelfde foto gebruiken als Twitter), werkgeschiedenis en ervaring. Zorg ervoor dat je relevante informatie plaatst op je Facebook pagina. Facebook is een geweldig medium om je persoonlijkheid te laten zien. Stuur uitnodigingen naar je collega’s en kennissen om vrienden te worden. Als je ervoor kiest om je eigen Facebook profiel privé te houden dan is een Facebook bedrijven pagina een oplossing.

LinkedIn profiel

Een LinkedIn profiel is een digitale versie van je CV, portfolio en referenties. Het is noodzaak om een eigen LinkedIn profiel te hebben. Wordt lid van groepen die interesse hebben in jouw brand. Beantwoord vragen die voorbijkomen, wees een actieve deelnemer en maak contact met mensen die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw brand. 

Gebruik Quora 

Quora is een vrij nieuw medium, maar een geweldige plek om mensen te leren kennen die interesse hebben in jouw brand. Investeer tijd in het platform en beantwoord vragen. Dit helpt je om jouw brand op te bouwen en je naam te verspreiden. Je bent een eigen brand aan het opbouwen. Zorg dat je een foto hebt die op elk platform hetzelfde is. Heb je een logo gemaakt, vergeet deze dan niet te gebruiken. Dit kan ook helpen om naamsbekendheid op te bouwen.

Nu dat de tools zijn uitgelegd is het tijd om te beginnen met het bouwen van je brand. Wees toegewijd en besteed er aandacht aan. Het gaat je lukken. 
Wil jij je echt onderscheiden en echt gebruik maken van je personal brand? Bekijk dan ons E-book How to get your dream student resume.

VOLG ONS