Hoe schrijf je een goede LinkedIn samenvatting?

Wat maakt jou LinkedIn profiel samenvatting een goede? Een goed LinkedIn profiel valt op bij HR managers en recruiters. HR managers en recruiters zien als eerste je naam en profielfoto gevolgd door een samenvatting van je LinkedIn profiel. Deze wordt tot in de diepte doorgelezen. Een goede LinkedIn samenvatting biedt jou professionele essentie aan de lezer. Op het moment dat het begin van de samenvatting bevalt zullen ze blijven lezen.

Veel LinkedIn samenvattingen lezen als de samenvatting van een cv. Dit is begrijpelijk, het LinkedIn profiel lijkt op een (online) cv. Maar deze oppervlakkige gelijkenis is problematisch. Met behulp van dezelfde samenvatting op een cv en een LinkedIn profiel bewijs je jezelf een slechte dienst. Een cv is ideaal aangepast voor een specifieke functie waar je naar op zoek bent. Daarentegen moet een LinkedIn profiel samenvatting de lezer het beeld geven dat deze persoon de perfecte persoon is voor de baan. Daarom moet een cv samenvatting veel specifieker zijn.

Dus hoe kan men een goede LinkedIn samenvatting schrijven? Hier zijn vragen die jou helpen het maximale uit de 2000 tekens te halen.

Tips voor het schrijven van een goede LinkedIn profiel samenvatting

Wie is je doelgroep?

Om je aantrekkelijkheid van je LinkedIn profiel te maximaliseren is het essentieel om de lezer en zijn of haar prioriteiten te begrijpen. Lezers zullen vaak een recruiter of HR professional zijn. Het doel wordt dan om indruk te maken met de gewenste content. Bij het schrijven van een CV is de doelgroep een ander persoon - maar de waarheid is dat als het gaat om een ​​profiel samenvatting, het schrijven voor zoekmachines is. Recruiters en anderen zoeken LinkedIn talent die passen bij de behoeften te vinden. Het is daarom belangrijk dat je aanwezig bent bij de zoekresultaten. Er is een hele wetenschap om deze discipline: zoekmachine optimalisatie. 

Hoewel de details van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, buiten dit artikel vallen, het belangrijkste concept is eenvoudig: rank op relevante zoekwoorden en hun varianten. Iedereen die wel eens een zoekmachine heeft gebruikt begrijpt hoe belangrijk de zoektermen kunnen zijn. Om dezelfde redenen is dit van belang op het moment dat je op zoekt bent naar een stage, afstudeerstage of (eerste) baan. 

Welke zoekwoorden moet je gebruiken?

Het identificeren van de juiste zoekwoorden kan veel werk lijken, maar er zijn vaak beschikbare middelen die over het hoofd worden gezien:

1. Ga naar de organisatiestructuur

Bekijk het LinkedIn profiel van een gerespecteerd professional in het vakgebied. Kopieer het bestand in een word document en bekijk welke woorden het vaakst worden gebruikt. Doe dit hetzelfde met de samenvatting die jij momenteel gebruikt en vergelijk de resultaten. Herhaal dit proces met andere gerespecteerde professionals zodat er een patroon ontstaat. 

2. Bekijk vacatures 

Dit kan misschien een verassing zijn, maar vacatures bevatten ook content met zoekwoorden. Zodra je weet wat je volgende functie zou moeten zijn kun je kijken naar de vacatures voor de functies en de daarbij verschillende variaties. Bekijk hier weer de termen die vaak voorkomen. 

3. Voeg het samen 

Er moet gezegd worden dat een goede LinkedIn samenvatting niet alleen bestaat uit de goede zoekwoorden, maar ook het vermogen dat het makkelijker leesbaar moet zijn voor de lezer. Maak hier tijd voor vrij om alles samen te voegen tot een compleet geheel. 

Hoe kan je een LinkedIn samenvatting optimaliseren? 

Er zijn twee belangrijke manieren waarop een LinkedIn samenvatting zal worden bekeken: desktop of mobiel. Afhankelijk van het platform, verschijnen er zoveel tekens bij het verschijnen van de LinkedIn profiel samenvatting:

  • Desktop: de eerste 220 tekens zijn direct zichtbaar. De rest wordt zichtbaar wanneer de gebruiker klikt op ‘’meer bekijken’’
  • Mobiel: de eerste 92 tekens zijn direct zichtbaar

    Omdat kijkers een extra stap moeten nemen om de andere inhoud te zien moeten de eerste 92 tekens mensen over de streep trekken: 58% van de gebruikers van LinkedIn gebruikt het platform via mobiel (LinkedIn 2016 Q1 quarterly results). Het maximaliseren van deze 92 tekens is dus zeer belangrijk. Een makkelijke manier om deze 92 tekens te identificeren is om de tekensteller van Word te gebruiken. 

Waar zoeken HR-managers en recruiters?

HR-managers en recruiters hebben bij het invullen van permanente posities een sterke voorkeur voor potentiele werknemers die een culture fit hebben: degenen die gemakkelijk passen in een dynamisch team. Daarnaast wordt het initiatief tonen van een individu ook altijd op prijs gesteld. Hoe het ook zij, elke recruiter en HR manager zullen vragen stellen om te bekijken hoe sterk een cultuur past bij de kandidaat. Op het moment dat ze niet zeker weten of je bij de cultuur zult passen dan krijg je veel vragen.

Belangrijk is hierbij: wees authentiek. Wees niet bang om iets authentieks en persoonlijks te communiceren, wees jezelf. 
 

VOLG ONS